technologia_rewitalizacji

eksperyment XADO

Obiektem eksperymentu było seryjne łożysko wzdłużne, wykonane z wysoko legowanej stali narzędziowej. Ten rodzaj stali używany jest do produkcji elementów pracujących pod szczególnie dużym obciążeniem, takich jak: przeguby synchroniczne, rolki popychaczy, elementy tłoczące pomp wtryskowych, łożyska oporowe wałów skrzyń biegów.

rewitalizacja_eksperyment_01łożysko kulkowe stosowane w pompach wtryskowych silników

rewitalizacja_eksperyment_01powiększenie ścieżki toczenia

Ścieżka toczenia w łożysku została celowo uszkodzona rylcem grawerskim. Należy zauważyć, że defekt ten charakteryzuje się nadmierną wielkością tzn. kilkakrotnie większą od występujących w normalnej eksploatacji. Tak poważne uszkodzenie może doprowadzić do zniszczenia elementu.

rewitalizacja_eksperyment_03aobraz mikroskopowy uszkodzenia (powiększenie 100x)

rewitalizacja_eksperyment_03befekt działania rewitalizanta po 15 minutach

rewitalizacja_eksperyment_03cuszkodzenie zanika po przebiegu ok. 500km, powierzchnię elementu pokrywa warstwa metalowo ceramiczna.

rewitalizacja_eksperyment_04arewitalizacja_eksperyment_04bPierwszy rysunek przedstawia fragment ścieżki łożyska kulkowego. Powierzchnia nowego elementu jest zazwyczaj lekko chropowata i posiada widoczne ślady po fabrycznym szlifowaniu. W wyniku uszkodzenia powstało w metalu wgłębienie o szerokości ponad 0,5mm i głębokości do 0,7mm.

Kolejny rysunek prezentuje działanie rewitalizanta. W łożysku zastosowano remontowy smar XADO, a następnie, przez 15minut pracowało ono pod obciążeniem. Powierzchnia elementu została zmodyfikowana metalowo ceramiczną warstwą, która jest gładka jak lustro. Ślady obróbki fabrycznej zniknęły całkowicie. Na krawędziach wgłębienia nadbudowany został nowy materiał. Usuwanie uszkodzenia postępuje kierunkowo, od krawędzi do centrum. Stopniowo uzupełnia też strukturę elementu.

prawa rewitalizacji

Dzięki produktom XADO rewitalizacja stała się nieodłącznym elementem obsługi samochodu. Proces rewitalizacji formuje na powierzchniach par tarcia nowe, gradientowe, wielofunkcyjne pokrycie. Detalom jest przywracana zużyta objętość. „Setki” oraz „dziesiątki” jakie mogły być bezpowrotnie utracone podczas eksploatacji.

efekt remontowy

rewitalizacja_tabelaEfektem jest znaczący wzrost kompresji i wyrównanie jej w cylindrach. Spada zużycie paliwa, rośnie elastyczność silnika. Odnawiane są pompy oleju, węzły turbosprężarek, wały korbowe i panewki. Zanikają szumy i drgania skrzyń przekładniowych, wibracje pomp wspomagania, luzy i drgania elementów łożyskowanych. Nowa warstwa posiada unikalne właściwości: wysoką twardość i odporność na korozję, oraz niską chropowatość. Po rewitalizacji detali, gwarantowana jest 2-4krotnie dłuższa eksploatacja.

ochrona przed zużyciem

Gotowość do samoczynnego odnawiania podzespołów, to ważna funkcja metalowo ceramicznej warstwy, zbudowanej z nano-komponentu Revitalizant®. Nawet po dziesięciu wymianach eksploatacyjnych oleju (ekwiwalent 100000km przebiegu), rysy pojawiające się na gładzi cylindrów szybko są likwidowane. Zapas takiej odporności skutecznie przeciwdziała gromadzeniu się potencjału wewnętrznych naprężeń ściskających. A pozostaje on, niemal w niezmiennym stanie, przez cały okres eksploatacji. Stosując Revitalizant® można utrzymać idealny stan podzespołów i węzłów.